یکشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۸

بررسی صحت دعای ندبه

بررسی صحت دعای ندبه:

این دعا سند و مدرکی که آنرا به امام و یا به رسول برساند ندارد، و هیچ مدرکی برای آن نیست.

حاج شیخ عباس قمی که آن را در مفاتیح آورده غفلت و اشتباه کرده و هم مدرکی برای آن ذکر ننموده، او و مجلسی و سایرین همه نقل کرده‌اند این دعا را از کتاب ابن طاوس و چون در مستحبات مسامحه دارند دقت نکرده‌اند که ببینند ابن طاوس از که نقل کردهاست.

شما بروید تحقیق کنید ابن طاوس این دعا را از امام و رسول(ص) نقل نکرده، بلکه از بعضی از شیعیان مجهول الحال نقل کرده و عبارت کتاب او این است که می‌نویسد: «ذکر بعض أصحابنا قال: قال محمد بن علی بن أبی قرة: نقلت من کتاب محمد بن الحسین بن سفیان البزوفری دعاء الندبة وذکر أن الدعاء لصاحب الزمان».

در این عبارت ابن طاوس چند چیز روشن است:

اول اینکه سید معلوم نکرده بعضی آن اصحاب که از او نقل کرد، کیست، و نام او چیست.

دوم اینکه محمد بن حسین بن سفیان را صاحب کتب رجال مجهول الحال دانسته‌اند.

سوم اینکه محمد بن حسین بن سفیان در قرن چهارم بوده، و زمان ائمه نبوده تا از امام اخذ کرده باشد و معلوم نیست از کجا و از که این دعا را گرفته.

نه از امام اسمی برده و نه از غیر امام. خود حاج شیخ عباس در کتاب هدیه الاحباب خود (ص 106) می‌نویسد: این محمد بن حسین سفیان دعای ندبه را در کتاب خود آورده است.

چهارم اینکه گوید: این دعا برای صاحب الزمان است، «إنه الدعاء لصاحب الزمانu». خیلی خوب، ولی بیان نکرده به چه مدرک. پس معلوم شد که ابن طاوس چنانچه بحار جلد 22 ص 262 از او نقل کرده مدرک صحیحی نشان نداده است.

این دعا سند شرعی ندارد، و عقلاً نیز محال است که منسوب به یکی از امامان باشد، زیرا امام اول تا یازدهم که همه عاقل و کامل بودند می‌دانستند که امام دوازدهم بدنیا نیامده و غایب نشده و کسی که به دنیا نیامده چگونه در این دعا به او می‌گویند: «لیت شعری أین استقرت بک النوی، بل أی أرض تقلک، أو ثری، أبرضوی أم غیرها، أم ذی طوی، بنفسی أنت من مغیب لم یخل منا». یعنی: «ای کاش می‌دانستم کجا است محل نزول تو و یا کدام زمین و یا خاک تو را در بر گرفته، آیا به کوه رضوائی با غیر آن آیا به کوه ذی طوائی یا غیر آن به جان خودم قسم تو غایب شده‌ای هستی که غایب از ما نبودی». آیا معقول است که امام ششم یا امام دهم یا هر امامی بنوادة خود که به دنیا نیامده و غایب نشده بگوید: تو کجائی من می‌خواهم بیایم تو را ببینم در کدام کوه منزل کرده‌ای آیا ائمة هدی نمی‌دانستند او به دنیا نیامده و کوه‌نشین نشده مگر اینکه بگویند: خود امام دوازدهم این دعا را برای خود خوانده و از فراق خود ندبه و ناله می‌کند. آیا ممکن است امام عصر u جای خودش را نداند و بگوید: کاش می‌دانستم تو یعنی خودم کجائی و کدام زمین تو را یعنی خود مرا در برگرفته؟! آیا حیا نمی‌کنند آنان که این دعا را به او نسبت می‌دهند؟! اینان گویا امام خود را عاقل نمی‌دانند.

برگرفته از کتاب بررسی دعای ندبه از حجت الاسلام علی احمد موسوی

ادامه مطالب کتاب را میتوانید در کتاب مربوط بخوانید برای دریافت کتاب اینجا کلیک کنید.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

بسم رب الحسين عليه السلام

سلام بر شما

جناب بلوچ عزيز

1 - همچنان كه مرحوم علامه مجلسي در بحارالانوار ج 99 ص 104 نقل كرده اند و مرحوم علامه شوشتري ( صاحب قاموس الرجال ) در جواب شريعتي ( در باب سند دعاي ندبه ) اشاره فرموده اند ، سيد بن طاووس اين دعا را از صاحب مزار كبير ( محمد بن مشهدي )نقل كرده است ...

پس مراد از اصحاب يعني صاحب كتاب مزار كبير .

2 - در مورد ترجمه " البزوفري " نيز به " قاموس الرجال " ج 12 ص 9 - 11 مراجعه نماييد .

3 - اينكه امام زمان ( عج ) به دنيا نيامده اند نيز از تفكرات انحرافي وهابيت و گروهي از اهل سنت است . لذا آن را تعميم به عقايد شيعه ندهيد.

www.shia-forum.com

يا علي ع

ناشناس گفت...

boro gomsho baluche malakh khur