چهارشنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۸۸

محتشمی پور: آراء ۷۰ حوزه انتخابیه بیشتر از واجدین شرایط است .

علی اکبر محتشمی پور با اشاره به تخلف های گسترده در انتخابات می گوید :در حدود ۷۰ حوزه انتخابیه، میزان رایی که در صندوق‌ها ریخته شده است نسبت به واجدین شرایط بسیار بیشتر است. علی اکبر محتشمی پور، رییس کمیته صیانت از آرا ستاد میرحسین موسوی، روز سه شنبه درباره تخلفات درانتخابات ریاست جمهوری افزود: مثلا در یک حوزه انتخابیه ۱۴۰ درصد از واجدین شرایط رای داده بودند و این در حالی است که در تمام حوزه‌هایی که این اتفاق افتاده بود ۸۰ یا ۹۰ درصد رای آقای احمدی نژاد اعلام شده است یعنی بیش از ۱۰۰ درصد در این حوزه‌ها به آقای احمدی نژاد رای داده‌اند.
آقای محتشمی پور که در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی صحبت می کرد، فهرستی از تخلفات انجام شده در انتخابات را ارائه کرد و گفت که به نظر وی و نماینده مهدی کروبی این انتخابات باید ابطال شود.
رییس کمیته صیانت آرا ستاد میرحسین موسوی همچنین از تمدید نشدن زمان رای گیری انتخابات روز جمعه انتقاد کرد و آن را سئوال برانگیز دانست.
آقای محتشمی در این زمینه گفت: چرا در ساعت ۹ شب دستور توقف رای‌گیری به سراسر کشور صادر شده است؟ آیا خوف این نبوده است که هرچه بیشتر رای مردم گرفته شود.وی همچنین استفاده محمود احمدی نژاد از امکانات دولتی را از جمله تخلفات در جریان انتخابات دانست.
علی اکبر محتشمی پور در این زمینه گفت:«طبق قانون هیچ یک از نامزدها نمی‌توانند از امکانات دولتی و بودجه عمومی کشور برای تبلیغات خود استفاده کنند اما رییس جمهور با هواپیمای دولتی و با استفاده از امکانات دولتی سفرهای تبلیغاتی خود را انجام داده است. همچنین تحت عنوان سود سهام عدالت بین افراد پول پخش کرده است و از طریق کمیته امداد اقداماتی صورت داده‌اند که در جهت خریدن رای مردم بوده است. استفاده از کارمندان و ماموران دولت در تبلیغات انتخاباتی نیز از دیگر مواردی است که قانون آن را منع کرده اما متاسفانه آقای احمدی نژاد از این مساله سوء استفاده کرده است.»
«ناظر انتخابات باید کاملا بی‌طرف باشد و تمام نامزدها باید مساوی باشند و شورای نگهبان نباید از هیچ یک از کاندیداها حمایت کند ولی علی‌رغم این وظیفه اخلاقی، قانونی و حقوقی، تعدادی از اعضای شورای نگهبان در سخنرانی‌های خود به طرفداری از آقای احمدی نژاد موضع گرفتند و حتی برخی از آن‌ها سفرهای تبلیغاتی برای وی انجام دادند. آیا چنین شورایی صلاحیت دارد که انتخابات برگزار کند؟»
علی اکبر محتشمی پورآقای محتشمی از این که در جلسه نمایندگان نامزدهای انتخابات با اعضای شورای نگهبان، فقط عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا و یک حقوقدان حضور داشتند، ابراز تاسف کرده است.
رییس کمیته صانت آرای ستاد میرحسین موسوی می گوید که شورای نگهبان بی طرف نیست و به همین دلیل نخستین انتقادها متوجه این شورا است.
وی در این زمینه گفت:« اولین انتقادی که وجود داشت مربوط به تخلفات خود شورای نگهبان بود. ناظر انتخابات باید کاملا بی‌طرف باشد و تمام نامزدها باید مساوی باشند و شورای نگهبان نباید از هیچ یک از کاندیداها حمایت کند ولی علی‌رغم این وظیفه اخلاقی، قانونی و حقوقی، تعدادی از اعضای شورای نگهبان در سخنرانی‌های خود به طرفداری از آقای احمدی نژاد موضع گرفتند و حتی برخی از آن‌ها سفرهای تبلیغاتی برای وی انجام دادند. به عنوان مثال آقای الهام یکی از حقوقدانان شورای نگهبان است که در ایام انتخابات سفرهای تبلیغاتی برای آقای احمدی نژاد انجام می‌داد. آیا چنین شورایی صلاحیت دارد که انتخابات برگزار کند؟»
تشکیل کمیته حقیقت یاب
علی اکبر محتشمی پور با اشاره به ارائه پیشنهاد تشکیل هیئت حقیقت یاب به اعضای شورای نگهبان گفت:« این کمیته عبارت است از هیئتی صاحب نظر و بی غرض برای بررسی تخلفات وسیع که قبل از انتخابات و در حین برگزاری صورت گرفته و تاثیر مستقیم بر سرنوشت انتخابات و رای مردم داشته است.»
انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران روز جمعه ۲۲ خرداد برگزار شد و روز شنبه وزارت کشور از پیروزی محمود احمدی نژاد در این انتخابات خبر داد. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب، خواستار ابطال این انتخابات شده اند.
در همین حال آقای محتشمی پور می گوید تشکیل هیئت حقیقت یاب مورد تایید سه تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است.
وی درباره ترکیب این حقیقت یاب برای بررسی انتخابات ریاست جمهوری گفت:«ترکیب این هیئت عبارت است از سه نفر از نمایندگان مراجع تقلید، چهار نفر از نمایندگان نامزدها، یک نفر از وزارت کشور که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، یک نفر از شورای نگهبان که به نفع نامزدی موضع نگرفته باشد و یک حقوقدان دانشگاهی که قاضی بی طرف با معرفی کانون وکلا باشد به علاوه دادستان کل کشور، رییس قوه قضائیه و رییس بازرسی کل کشور.»
با این حال علی اکبر محتشمی پور با اشاره به این که «ما فکر نمی کنیم شورای نگهبان در برابر رای ملت بایستد»، تصریح کرده است :« شورای نگهبان فردا به پیشنهاد نمایندگان سه کاندیدا پاسخ می دهد».«در یک حوزه انتخابیه ۱۴۰ درصد از واجدین شرایط رای داده بودند و این در حالی است که در تمام حوزه‌هایی که این اتفاق افتاده بود ۸۰ یا ۹۰ درصد رای آقای احمدی نژاد اعلام شده است یعنی بیش از ۱۰۰ درصد در این حوزه‌ها به آقای احمدی نژاد رای داده‌اند.»
علی اکبر محتشمی پور
رییس کمیته صیانت آرا میرحسین موسوی همچنین مسائل مطرح شده در جریان برگزاری جشن حامیان محمود احمدی نژاد در روز یکشنبه در میدان ولی عصر تهران را «تحریک آمیز» خواند و نسبت به آن ابراز تاسف کرد.
آقای محتشمی پور بار دیگر تاکید کرد «با توجه به مسائل پیش آمده که مشروح آن نیز در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت ما معتقدیم این انتخابات باید دوباره برگزار شود».
احتمال ابطال انتخابات
درتحول دیگر، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، با اشاره به مخالفت نامزدها با نتایج اعلام شده گفت:« صحت انتخابات باید به تایید شورای نگهبان برسد.»
آقای کدخدایی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد امکان ابطال آراء وجود دارد گفت:« اگر شما احتمال را می‌پرسید، این احتمال دور از ذهن نیست».
سخنگوی شورای نگهبان در مورد رویکرد این شورا در قبال اعتراضات گفته است:« سعی می‌کنیم در یک روند اطمینان‌بخش و جلب اعتماد کاندیداها و طرفداران‌شان حرکت کنیم و اگر قرار شد بازشماری داشته باشیم، اعلام آمادگی کردیم که این امر با حضور نمایندگان کاندیداها صورت گیرد.»
به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، درگیری های در تهران و شهرهای مختلف رخ داده است و در جریان تظاهرات مسالمت آمیز روز دوشنبه در تهران دستکم هشت نفر کشته شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: